Tuesday, June 17, 2008

Cahaya Merentasi Masa


"Kuperlukan cahaya, dari sinar matahari, untuk menerangi gelapku"..
Cahaya digambarkan sebagai satu objek yang positif.. Terang.. Hangat.. Cerah.. Jelas.. Berbanding gelap, yang lebih cerminkan topik2 negatif.. Maka saat ibu menamakan anaknya dengan maksud 'cahaya sedia ada' tersergam indah satu niat dari si ibu untuk melihat anaknya menjadi seorang yang bersifat positif, berpotensi untuk berjaya, keluar dari permasalahan, dan turut sama menerangi yang lain.. andai mampu.. sekarang dan akan datang..

Perbincangan dengan teman-teman tempoh hari tentang minyak bersambung kepada satu teori.. Teori cahaya dan kemampuan kita merentasi masa.. Kelajuan cahaya yang disebut sekitar 300 ribu km/h mampu menempatkan kita ke satu tempat dalam masa sekelip mata..

Maka kerana itulah, saat peristiwa Israk dan Mikraj dahulu, Rasulullah SAW yang diangkat dengan menunggang seekor binatang, didatangkan Buraq dari syurga yang berpelana dan bertali. Buraq ialah seekor binatang berwarna putih, saiz badannya lebih besar daripada himar dan lebih kecil daripada barghal. Ia mempunyai empat kaki dan pantas berjalan. Satu langkah ke satu langkah kakinya adalah seumpama 'sekelip mata memandang'. Cahaya lah yang dipantulkan pada mata, maka itulah gambaran yang dapat dipotretkan tentang perjalanan Rasulullah. Jibril yang diciptakan dari cahaya turut menemani Nabi SAW dalam peristiwa itu..
Ulungnya Muhammad Rasulullah. Kerdilnya kita.. Namun, baginda tetap ingat pada kita, waimah nak menempuh wafatnya.. Mampukah kita peroleh syafaatnya?
Sumber foto Kartun (http://www.cafetalk.jp/)


3 comments: