Friday, September 19, 2008

Ramadan


Seronoknya dapat belajar taranum bulan ramadan ni.. Terima Kasih Shaher dan Najran yang tak lokek ilmu. Terima kasih juga Pyan kerana sediakan suasana ilmu dan quran di rumah untuk membaca dan belajar. Juga Quran dalam HP nya.. Namun sedih juga, kerana rancangan nak khatam Quran dalam ramadan ni mungkin terbantut. Penat juga ke hulu hilir dengan Saujana.. Kena kuat usaha lagi.. Namun syukur Alhamdulillah, dapat juga berbuka di rumah sewa.. Walau hanya 2 kali.. eratkan lagi silaturrahim.. Hikmah sungguh bulan ni..

Semalam di bazar ramadan, sempat bayar zakat dengan Nanang.. Nanang tanya, apa lagi zakat yang kita kena bayar.. Tak berani nak bagitau jawapan.. Apa lagi jenis zakat ya? Banyak betul lupa ilmu yang belajar di SRA dan SMAP dulu.. Ya Allah kuatkanlah ingatan ku ini.. Amin.. Apa la punca mudah sangat lupa kebelakangan ni? Banyak dosa kot?

3 comments:

  1. ingatan tu akan kekal kerana manusia hanya memilih perkara yg perlu sahaja pd waktu tersebut, manusia selektif.secara subconscious nye.dulu masa sekolah memang senang coz minda kita memikirkannya perlu pada masa itu dan itu pun yg paling penting&keutamaan.kini keutamaan pelbagai sesuai dgn umur, kerjaya dan slot masa dan apa kepentingannya.minda akan meninggalkan maklumat yg tidak perlu atau dikira oleh empunya diri tidak keutamaan berbanding perkara2 lain yg perlu dihafal ketika ini.sesuai dgn mutiara kata imam As-Syafie, yg lebih kurang beginilah maksudnya.. 'tuntutlah ilmu sekarang krn apabila kau sudah menjadi pemimpin nanti kau tiada punya kesempatan utk menuntut ilmu...adapun kiranya..-Pendita Saujana. sedeqah bulan posa menebus dosa.

    ReplyDelete
  2. wahai pecinta bestari, abg dah link blog awak.kita-tukar2 link ye.

    ReplyDelete
  3. salam...
    http://e-zakat.com.my ...awak g lawaman web ni then u'll find apa yang awak nak tahu tentang zakat...segalanya insyaAllah!

    ReplyDelete