Tuesday, April 21, 2009

Nila dan Hipokrit

Langsung dari beberapa kes yang berlaku 'lately' ni.. ramai yang menyebut, artis2 nasyid, ustaz ustazah, tok mufti dan semua orang yang cuba mengajak kepada kebaikan adalah hipokrit semata-mata..

Menurut saya, siapa saja tidak sempurna.. namun semua orang sewajarnya harus cuba untuk menyampaikan yang baik kepada masyarakat.. tidak kiralah dalam apa jua bentuk, hiburan yang baik mungkin, ceramah2, atau pun sepotong ayat.. Apalagi kalau ianya berkaitan dengan hukum dan amalan seharian.

Dari Abi Hurairah, hadis nabi kita "sampaikanlah yang baik dariku walau sepotong ayat.."

Namun persoalan hipokrit ini pula janganlah di salah erti.. mungkin ada sesetengah golongan ini merasakan mereka tidak mahu hipokrit, maka ditonjolkan diri mereka yang sebenar yang penilaianku, adalah kurang sesuai andai dicerita dan ditonjolkan semua sifat, kelakuan buruk dan aib kita kepada semua kerana kononnya kita tidak mahu hipokrit.. Apakah perlu kita khabarkan pada semua orang yang kita ini jenis yang memang berperilaku sedemikian walaupun kita maklum, perilaku kita itu tidak disenangi teman2 dan masyarakat.. Perlu kah semua orang tau kentut kita tidak berbau harum? Maka, kerana salah tafsir pada maksud hipokrit begini, selalu sahabat sealiran yang lain turut terkena tempiasnya.. Walhal 'kentut mereka telah di'cover baik2'. Orang melayu menyebut "kerana nila setitik rosak susu sebelanga".

Kalaulah dapat ditukarkan konsep nila setitik di atas kepada yang lebih positif, kan lebih menarik.. Mungkin pakar sastera dan ahli dewan bahasa lebih arif..

Kerana nila setitik, baju putih jadi cantik dan tidak kekuningan (Azalinor, 2009)
Kerana nila sedikit, hilang sakit beguk ku (Baysirna, 2009)

1 comment: