Tuesday, May 19, 2009

Hero & Kuasa



Sekarang ni musim filem dan 'series' hero2 kembali naik.. Dulu Dark Night dan Joker Health Ledger, 'Latest' dengan wolverine & X-men nya. Rata2 mengasyikkan dan membuat kita rasa hidup dalam khayalan.. "Kalaulah aku punya kuasa sebegitu.. Mesti syok!!"
Macam2 perkara baik aku boleh buat kat dunia ni.. 'Of course' pertama sekali aku nak lenyapkan Israel n penyokongnya, kedua mungkin aku nak Allah beriku super power untuk tambah amal ibadah.. :)

Baru ja 'selamat' menonton Prison Break 'season' akhir (scofield pun hero gak, walau takda kuasa magik macam hero filem lain) dan Heroes.. Teringat aku waktu sem 1 degree di UiTM dulu, aku layan dekat 18 episod dalam masa 1 hari (sabtu- memang cuti).. dan akhirnya aku demam.. Elok2 nonton orang jadi hero, aku yg 'disedut' kuasa..



Dalam tahun 2000 dulu kalau x silap.. ada teman bercerita denganku, dikala orang agungkan superhero barat, mereka lupa, para nabi dan rasul juga superhero, bahkan kuasa (mukjizat) mereka yg Allah anugerahkan lebih hebat lagi.. Namun kerana nilai islam yg melarang kita mempertontonkan apalagi melakonkan watak nabi, jadi ramai pemikir dan pembikin filem islam tak menerbitkan filem2 nabi2 ni..
Cuba bayangkan..

1. Muhamad SAW & sebuah kitab yg semua ilmu ada di dalamnya..
2. Isa AS dengan kuasa menyembuhkan orang sakit dan menghidupkan org mati
3. Sulaiman AS yang juga raja segala makhluk di bumi. Bisa mengalahkan semua sihir2 jahat, ( jin sendiri takut dengan baginda..)
4. Nuh AS & Kapal Besar (ni teknologi ni..)
5. Yusuf AS dengan ilmu tafsir mimpi - muka baginda pun kacak(kuasa 'mencairkan'wanita, kalau dapat kat orang biasa, habisla perempuan2 kat dunia ni..)
6. Musa AS & Tongkat sakti( siap jadi ular besar lagi) & kuasa kekuatan baginda hingga bisa membunuh dengan sekali tumbukan!!

dan pelbagai mukjizat rasul-rasul lain lagi..

Padaku cukupla aku kalau punya kuasa bersabar, dan tenaga yg kuat untuk terus cari rezeki yang halal kat bumi ni..

1 comment:

  1. salam baysirna..pminat PB ni. no. brapa episod last? saya dh tgk smpai 20. ada brapa lg?syukran

    ReplyDelete