Monday, September 13, 2010

Kalaulah Dapat Aku Muslimkan Seseorang

Tak Mengerti
Saya berasa amat sedih. Saya seperti muslimin yang lain kecewa dengan apa yang berlaku di Malaysia beberapa bulan lepas. Barangkali kerana politik semua yang berkaitan Islam dan ahli politik non-muslim sering disalah-ertikan. Tambah sedih apabila membaca artikel-artikel http://www.saifulislam.com/ yang mana mesej dan dakwahnya sepatutnya dicontohi oleh seluruh pengguna masjid di Malaysia. Hebatnya Us Hasrizal mengislamkan saudara baru. Yang pasti Islam itu tidak defensif. Masjid itu mendekatkan kita dengan non-muslim. Mengajak mereka kepada Islam.

Syarikat Multi-kaum
Saya bekerja sebagai IT Exec di syarikat ber'head quaters'kan Jepun. Pekerja di sini ada yang berbangsa Jepun, Cina, India, Indonesia, Vietnam, Myanmar, Nepal dan Bangladesh. Di bulan ramadhan (siang hari) kantin di tutup pada hari ahad. Maka non-muslim yang tak berpuasa ada yang mengambil langkah untuk 'join' berpuasa, walaupun mereka kadang-kadang 'curi minum air'. Namun dari sudut positif, mereka yang baru 2 - 5 tahun bekerja di Malaysia sudah masak dengan latihan berpuasa dan secara tak langsung memahamkan mereka serba sedikit tentang islam.

Memahami Islam
Ada di antara mereka yang tahu membaca doa makan. Ada juga yang mengingatkan saya.. "Lino, u dah sembahyang ke?" ketika hampir masuk waktu solat. Ada yang sesitif, meminta maaf kerana minum di hadapan saya ketika bulan puasa dan pelbagai lagi reaksi positif kepada memahami Islam. Sedikit kecewa, kerana saya tidak sehebat SaifulIslam yang memang petah berkata-kata dalam menyusun ayat-ayat yang indah tentang indahnya Islam. Apalagi saya bertambah kecewa kerana bakal meninggalkan teman-teman sekerja ini untuk menyambung pelajaran. Saya masih belum mampu mengsilamkan seseorang.

-Seorang staff india memberi saya kad raya buatan sendiri.
-Seorang operator berbangsa Vietnam mahu ganjaran 'dapat online chatting from terminal' kalau dia berpuasa. Macam rasuah pulak.. :)
-Semua mahu duit raya (walaupun mereka tahu saya tak lah kaya) dan datang rumah beraya.. .

4 comments:

  1. Aktif lagi pecinta kebijaksanaan ni. Teruskan. Seronok baca bila ada kelapangan.

    ReplyDelete
  2. salam.... hmmm.... org slalu kata.. x dapat tngok muka, cium bau pon jd la.. maksud nye kalo x dapat buat semua.. buat sikit pon jadila... ye la... kita ni kalo x dpt nak mngajak org mlalui kata2... pbuatan pon jadila.... at least dierang nampak la juga islam ni bukan main ckap2 je... buat pon perlu... kan2?? lgpon kan ada banyak cara blajar.. mlalui mata.. telinga... so ape kata pasni.. bkak ayat al-quran ke.. x pon anta nyanyi je kat dierang.. mmm.. lagu apa ek??? nota cinta kot.. hihi... renung2kan...

    ReplyDelete
  3. Hidayah Allah ni datang dari perspektif yang holistik..

    ReplyDelete
  4. besar tanggungjawabnya mengislamkan seseorang, terutama di zaman serba canggih ni :)

    ReplyDelete