Friday, September 17, 2010

Melihat Dari Perspektif Yang Holistik

Andai ada 2 pihak yang bertelagah. Selesaikanlah dengar cara yang holistik. Yakni melihat secara menyeluruh. Rungkaikan kesemua kekeliruan dan kesalahan yang ada pada mereka. Catatkanlah apa kesalahan yang tersurat dan tersirat. Kemudian carilah semua perkara benar yang mereka pertahankan.. Catatkan juga dengan terang.

Akhir sekali, lihatlah kebenaran dan kesalahan yang tertulis itu dari pandangan yang neutral.. Ternyata anda dapat pastikan siapa yang benar-benar benar.. Binalah ulasan sendiri berpandukan kuantiti dan kualiti (priority) benar salah yang dicatatkan.

2 comments:

  1. salam... adakah ini cara org tngah hndak meleraikan dua pihak y sedang bertelagah? ataupun sekadar mnjadi pnganalisis ditepian jalan... oh dahsyatnya bunyi.... tp kan.. kalo org dah marah... xkanlah die ade hati nak cite bnda yang bulat2 bnar dan tpat... mesti die tokok tambah lg... bg best cite die.. spaya pndgar tu ksian kat die.... camne plak????

    ReplyDelete
  2. Jika marah.. harus bertenang dahulu.. Jika apa yg ditulis kebenaran itu adalah tokok tambah.. it up to them to believe it or not..

    "lihatlah kebenaran dan kesalahan yang tertulis itu dari pandangan yang neutral"

    jangan kesian or bias

    ReplyDelete