Tuesday, December 21, 2010

Brand?

Sekarang saya kuliah subjek Entrepreneurship Development. Pensyarah saya Prof. Ian Fenwick, asli British dan sekarang menetap di Thailand merupakan pakar dalam bidang 'digital marketing'. Dalam satu 'chapter' tentang 'Brand' Prof. menerangkan tentang kepentingan mempunyai brand tersendiri buat produk kita, atau erti kata lain, 'branding' buat diri kita, (jika kita rasa kita adalah produk)..

Soal 'branding' ini sudah lama saya dan teman-teman Saujana fikirkan. Apakah produk lain yang mampu kita pasarkan dengan menggunakan nama Saujana. Saya sendiri kurang selesa jika Saujana itu digunakan sebagai 'brand' untuk produk lain selain 'album nasyid' dan 'motivasi ala edutainment'. Menurut saya Saujana sudah sinonim dengan nasyid, apakah sesuai Saujana dipaparkan sebagai jenama 'perfume', kosmetik, pakaian ibadah atau barangan sukan. Ada teman yang mencadangkan kita gunakan Saujana untuk medapat tender kerajaan..

"Orang percaya korang buat perkara baik dalam Malaysia ni, jadi mereka percaya korang mampu buat kerja dengan baik, tender kerajaan ni, kalau tak korup, ianya 'base on trust'"
kata teman saya..

Prof menyebut, 'brand' itu harus sesuai dengan servis dan produk yang kita tawarkan.. Bayangkan Coca-Cola memasarkan makanan segera atau alat tulis.. Barangkali produk itu boleh jual, namun pasti ramai yang rasa janggal.. Yang mungkin mengakibatkan kerugian yang lebih besar.

Terbaru teman-teman saya melancarkan website Facefood.com.my.. Satu idea yg baik dari sudut idea dan 'business model', namun sedikit kontroversi dari segi nama 'brand'nya..

Lawat www.facefood.com.my

Monday, December 20, 2010

3 Cara Memujuk?


Sebenarnya saya ingin menulis tentang '3 ways to persuade'. Saya kurang pasti apa maknaya 'persuade' dalam bahasa. Menurut isteri saya, kata melayu yang paling dekat dengan 'persuade' ialah pujuk.

Aristotle, ahli falsafah Yunani, menerangkan cara untuk kita 'persuade' orang supaya mempercayai kita. Sama ada kita penjual barang, penceramah, guru, ahli politik atau siapa saja, kita perlu mempunyai kesemua elemen di bawah untuk 'menjual ayat' kita dengan berjaya..

LOGOS - Logik
ETHOS - Etika

PATHOS - Emosi


Logik - Sesuatu yang kita cuba utarakan itu haruslah logik, dalam erti kata lain, punya data dan statistik yang membenarkannya. Bukan khayalan semata

Etika - Berkait dengan kredibiliti kita yang cuba memujuk atau memperdaya orang. Reputasi kita di mata masyarakat dan mereka yang mendengar. Sejarah kita sangat penting untuk dinilai pendengar. Kepercayaan pendengar adalah perkara utama.

Emosi - Berkait dengan kemampuan kita mengolah sesuatu perkara menjadi sesuatu yang sangat sensitif, rasa tertarik dan teruja untuk pendengar mendengar. Jika di kisahkan tentang cinta, kita harus hidangkan emosi pendengar dengan bayangan saat-saat indah, pujuk rayu, dan suasana romantik.

Jika anda mahir 3 perkara di atas, menurut Aristotle anda mampu 'persuade' orang.

Tuesday, December 7, 2010

Jesus Christ - PBUH

I read a book about Jesus Christ, one of the chapter mentioned his mission and miracles which I believed they're interesting. Most of it are not contradict with Quran. Previously I watched clips from Youtube discussing whether he is God, whether he was a good man and whether he was a prophet? I've tried to figure out the similiraties regarding what muslim and christian said about Jesus Christ.. and here are some of the facts:

HE ALIVE

HE WAS A REAL PERSON MORE THAN 2000 YEAR AGO

HE SPEAK, EAT, WALK

HE WAS A PROPHET, speaks word of god, messenger, has a divine mission to communicate about the word and will of god, speaking the truth, prophetic offers

HE PERFORMED MIRACLE – his birth was miracle, virgin born, he can raise people from dead, healing many kind of diseases

HE WAS WITHOUT SIN, faultless

HE WAS REJECTED BY HIS PEOPLE - Bani Israel