Monday, June 22, 2009

Masdom dan Guru Bahasa

Tempoh hari dapat sama2 bertemu teman2 futsal.. dapat berborak bersama tentang isu terkini, terutamanya tentang bola selain MassDom** (bukan walau hampir kepada nama sebenar) yang turut bercerita tentang kerjanya sebagai guru sepanjang perjalanan pergi dan pulang ke sportXL, Segambut..
Mas menyebut tentang uniknya anak-anak di sekolah dan dan perlunya seorang guru 'menangkap' karekter murid2 supaya segera dapat membantu mereka dalam proses pembelajaran..

MassDom mengakui beliau terpaksa meneliti hobi murid2 nya dan kadangkala memasukkan cerita seperti dari karekter Hannah Montana, kartun2 aksi di TV dan temasuklah WWF..
Berat di hati saya berkata, wajarkah kartun aksi dan WWF yang penuh penipuan itu dikisahkan pada anak-anak sehingga ke sekolah?

MassDom turut mengakui penggunaan bahasa juga memainkan peranan dalam komunikasi beliau dalam kelas.. Bahasa seperti bahasa rojak kita yang terselit "lah" atau "ma" mungkin sudah biasa digunakan dalam kelas yang muridnya berbilang kaum.. namun jauh di benakku ini ingin bertanya juga "Apakah bentuk bahasa seperti 'cantik giler', 'best siot!' dan seangkatan dengannya wajar digunapakai walaupun guru itu sedar beliau tidak berbahasa buku dan baku, beliau guru bahasa melayu, dan beliau mengajar di sekolah kebangsaan?"

Renung-renungkan, Selamat Beramal dan kalau bersalam dengannya "usikkan@garukan jari anda di tapak tangannya" :)

*HATI-HATI:
Rakyat Malaysia - Jangan atau kurangkan menggunakan perkataan berikut di:


SPORE
Bodek(sila lihat kamus dewan)

INDONESIA
Seronok(walau hakikatnya mereka salah tafsir)

*Sekadar mengambil beberapa pekataan..
**Masdom, 28 tahun, anak kedah merupakan guru di SK Bandar Sri Damansara 2, Selangor. Beliau juga seorang pengantin baru (310509, 080609) yang memperisterikan seorang guru juga yang bertugas di Kepulauan Borneo.. Pemain futsal yang sangat hebat, Mas dan 'team'nya pernah menjadi johan zon kedah FUTSAL-METRO dan layak ke Grand FINAL Futsal Metro di KL beberapa tahun lepas. Merupakan guru sambilan tusyen untuk murid sek rendah, beliau lebih gemar menghabiskan masa menulis 'buku plan mengajar' dan 'menanda buku'. Sebagai penggemar filem dan 'game', Mas yang turut digelar cikgu 'shahrukh' oleh segelintir anak murid kerana wajahnya yang hitam manis sedikit mirip seorang pelakon hindustan yang bergelar Datuk (ditokok tambah oleh penulis) amat senang dengan filem melayu dan permainan PS2 (winning11)..

No comments:

Post a Comment