Monday, May 17, 2010

Kesilapan IM dan Web 'Social Networking'

Pernah tak anda mengkaji pembaca anda? atau mailing list anda?

Ini terjadi pada saya, apabila sedang membaca promotion link dari email & google buzz. Kebanyakan para IM promote link yang menggunakan application lain. Yang saya sendiri tak boleh access. contohnya :

Autoresponder (program mailing list) ——–> email saya  ———> promote link FB / Twitter /Youtube (yang mana ada iklan promosi mereka)

Ramai IM menggunakan application lain untuk memberitahu apa yang mereka promote. Samada di dalam email ataupun blog. Banyak aplikasi web social kini digunakan pada website/blog IM. Ada yang guna video dari facebook dan youtube untuk share di email dan blog.

Masalahnya disini, tidak ramai yang boleh access ke website-website social networking ini, disebabkan company tempat mereka kerja blok website tersebut. Lagi-lagi yang kerja kerajaan. Jadi anda telah merugikan diri sendiri dengan cara anda ni. Anda promote benda yang mereka sendiri tidak boleh tengok. "Diakan boleh tengok dirumah" kata orang IM dalam hati.. :p  hmm.. kalau dah semak email di office, nak semak lagi ke email yang sama di rumah?

Para IM perlu fikir, yang subscriber/pembaca blog mereka juga sentiasa online pada waktu kerja. Kebiasaanya, waktu lengang untuk beronline ini di awal pagi masa masuk kerja (biasa orang baca online paper dulu), masa lunch hour dan masa nak balik. Dan mereka akan buka email dan blog-blog.

Jadi apa yang perlu lakukan :

  • Sila kaji user anda, bila mereka biasa online (pagi/malam)? kedudukan? tanya mereka boleh access ke tak?
  • Buat landing page ke blog anda atau satu page yang menceritakan lebih detail tentang iklan tersebut, dan baru letak link web social didalam tu.
PS: sila jadikan diri anda juga sebagai pembaca (end user). Nescaya banyak masalah yang anda akan jumpa. Selamat beramal
 
Link dari http://Izzaldin.com (Teman Kuliah Saya Di UiTM)
 

No comments:

Post a Comment