Tuesday, April 5, 2011

Semuanya Dirancang Mereka

Kakak saya baru membeli IPhone 4. Rasanya tidak sampai setahun dia sudah menukar telefon baru. HP lamanya tidak pecah atau rosak dan lebih menarik, kenapa IPhone? Jawapannya " Aku suka touch screen". Justeru kenapa tidak tunggu IPhone 5 atau seterusnya?

Ketika menulis posting ini, saya dan rakan sekelas sedang menonton sebuah dokumentari di auditarium kuliah. Prof Martinez dari Sepanyol menghidangkan kami dengan pelbagai idea, persepsi dan strategi pemasaran. Dokumentari multibahasa ini menceritakan tentang kebanyakan produk yang ada di pasaran sekarang semuanya dicipta dengan berperingkat-peringkat, mudah rosak, dan sentiasa perlukan pembaharuan atau 'tukar baru'. Semuanya memang dirancang.. Biasanya produk dari US.


Bateri laptop dicipta ada hayatnya.. Begitu juga sebahagian part dalam kereta, printer dan sebagainya. Macam IPad, memang sengaja dicipta tanpa kamera, sebagai senjata untuk pemasaran IPad 2 yang mempunyai kamera dan beberapa aplikasi lain.

Mereka sedang mengawal anda dan percayalah, anda tidak akan pernah puas.. Inilah yang mungkin dikatakan cinta dunia.
Formula ini mula dikenal pasti sejak Thomas Edison mencipta kemampuan 2000 watt light bulb dan sekutunya sengaja menghadkan kuasa lampu itu hanya kepada 1000 wt untuk dijual. Apabila sampai had kuasa maksima, ia rosak dan perlu diganti..

2 comments: