Thursday, June 9, 2011

Small Medium Enterprise (SME)

Perusahaan Kecil dan Sederhana. Asasnya perniagaan yang tidak bermodal besar, tidak punya staf yang ramai dan tidak punya pulangan atau pendapatan yang terlalu tinggi.

En. Zalie belajar Masters?

Ya, kuliah Sarjana di Asia Europe Institute (AEI), Universiti Malaya bidang International Masters in Small Medium Enterprises. Sepenuh Masa.

En. Zalie tak bekerja? Bagaimana menyara keluarga?
Awak dapat biasiswa. Maka urusan pembelajaran dibiaya oleh AEI. Awak ada pendapatan sedikit dari kerja sendiri kecil-kecilan bersama syarikat, Siarratech Trading, banyaknya dalam bidang IT dan trading. Awak ada pendapatan sampingan yang kadang-kadang agak lumayan bersama Saujana, membuat persembahan dan memberi ceramah motivasi. Bolehlah nak menyara keluarga dengan izin Allah.

Apa yang membuatkan En. Zalie berani berhenti kerja untuk sambung belajar?
Cita-cita memang nak jadi usahawan. Pernah beberapa kali cuba berniaga dengan modal hasil tabungan dan simpanan ASB. Semuanya gagal. Maka kuliah SME ini awak rasa cukup postif untuk awak yang masih kurang ilmu.

Apa yang selalu bermain di kepala En. Zalie?

Banyaknya tentang inovasion, entrepreneurship development, Islamic entrepreneurship lagu-lagu yang enak, lirik-lirik yang puitis, filem-filem yang lazat dan sudah tentu ahli keluarga yang happy.

Ada yang menarik untuk dikongsi bersama?
Ada.. Sebuah video yang awak tonton di web pensyarah UiTM awak, Pn Mardziah Hashim. Idola awak. Banyak mengajar awak tentang hidup, berniaga, inovasi, sahsiah diri, keyakinan, hidup berkeluarga, di samping bidang terhebatnya IT.



*Awak = Saya

No comments:

Post a Comment