Saturday, June 28, 2008

Kesempitan, Jenayah dan Nilai Kebahagiaan



Seorang ulamak ada menyebut, tatkala kita dibebankan dengan kenaikan harga minyak dan kenaikan harga barang, jenayah akan semakin kerap berlaku..

Semakin banyak kes rompakan dan kecurian akan muncul.. Jenayah juvana juga akan meningkat, anak merasa dana pemberian ibu ayah makin kurang.. segala macam benda yang diinginkan mungkin hanya bisa diperoleh dari sumber atau cara yang tidak baik.. Akan berlaku perbalahan sesama keluarga, sahabat handai, peniaga dan pembeli, pengurus dan pekerja semuanya mempertikaikan soal kos dan kesempitan wang..

Maka tidak hairan lah, kalau dijangkakan akan sangat sukar wujud suasana yang bahagia. Majlis seperti parti harijadi menjadi makin 'simple', kenduri kahwin@walimah anak-anak muda terpaksa ditangguh, dilambatkan, atau mungkin batal, gara2 kos yang tinggi. Aktivti ziarah-menziarahi juga jadi semakin lenyap.. "Aduh, tak sanggup la nak pergi kenduri dia kat mersing, jauh tu, minyak dah la mahal.. nak beli hadiah lagi.. semua mahal sekarang ni" seorang teman pernah menyebut begini minggu lepas. Sedih kan? Bukan salah dia.. Takdir begitu? Perbualan antara anak di perantauan dan ibu di kampung pun mungkin lenyap.. Bil naik & mahal? Maka makanan yang lazat2 pun mungkin kurang dijamah lagi.. " Not worth la!!!" Program percutian bersama keluarga dan sahabat handai juga mungkin berkurang.. Umpama sesemuanya perlu disekat-sekat.. Bisa berlaku bukan? Apa mungkin bahagia dikecapi lantaran masalah2 sebegini?

1 comment:

  1. dulu matrix kat um kn?
    knp x terus kat um je?

    ReplyDelete