Monday, June 16, 2008

Minyak dan Sampah


Petang semalam.. Duduk bersembang sambil minum teh tarik bersama teman lama, Ciki, Joy, Godang (bukan nama sebenar). Isu-isu yang dibincangkan tertumpu soal politik negara dan masalah terbaru.. isu kenaikan harga minyak.. Ciki mengutarakan soal gas, kebetulan beliau merupakan engineer di syarikat oil n gas antarabangsa.. Lalu sembang punya sembang, keluar bermacam idea penemuan dan teknologi yang dah dijumpai, tapi tak mungkin dipasarkan. Setakat teori gas dapur untuk kuasa enjin, kita dah tahu.. teori Hybrid Car kita sudah maklum, Ciki bilang ada kenderaan yang bisa pakai udara untuk berjalan, ada pula yang guna minyak kelapa, Joy suka kalau dapat guna air ganti petrol, Godang masih menyimpan ideanya.. dan Joy mengakhiri dengan teori 'guna sampah' untuk bahan bakar kenderaan kita..

Shafizal, student cs224 uitm pasti berminat tentang sampah.. Kecemerlangan Shafizal dalam penemuan baru tak bisa disangkal. Beliau merupakan saintis muda bersama Azri dan rakan2 yang 'espose' dalam 'paper' bulan lepas dengan penciptaan 'Jam "SMART WATCH" untuk kes-kes anak hilang seperti adik Sharlinie.. Katanya untuk dibuat thesis nanti, beliau mahu gunakan sampah sebagai topik.. Tapi bermanfaatkah sampah?

Kata ahli cerdik pandai, untuk mengenali peribadi seseorang itu, lihat apa yang ada dalam tong sampahnya.. Itu lah yang bisa digambar kan tentang seseorang itu.. Pernahkah kita dengar tentang cara menilai seseorang melalui tahi lalat? hari lahir? cara duduk?

1 comment:

  1. dlm buku berbicara bersama jin ade mengatakan yg teknologi jin 100 tahun lebih advance dr manusia..derang x guna petrol dh..derang pakai bahan lain..hmm..mungkin kite kena kaji teknologi jin ni lebih lagi..

    ReplyDelete