Wednesday, July 15, 2009

Hak Lelaki Muslim?

Saya kembali membaca artikel berkenaan Sister In Islam dan terangsang untuk menulis karangan pendek ini sambil mengeluarkan idea saya yang tidaklah terlalu bernas namun ada jua sinisnya untuk diambil kira.. Perkara ini langsung dari pemikiran saya yang tidak terlalu mendalam dalam isu-isu hak seperti yang dijuang oleh puteri & permaisuri SIS. Namun ada juga kesahihannya pendapat saya ini dalam pemikiran 'sekali pandang'...

Saya ingin menubuhkan Brother In Islam. Dan ingin menegakkan hak saya sebagai lelaki muslim yang 'tertindas'.. Huhu..

Saya keluarkan 3 'point' dahulu. Yang mungkin sesetengah lelaki juga bisa setuju..

1. Saya rasa tidak adil , wanita islam dibenarkan untuk tidak solat dan berpuasa saat haid dan nifas..
2. Saya rasa tidak adil, saya tidak dibenarkan berpakaian sutera dan emas. Mana hak saya untuk, melaram bercantik-cantik dan bergaya? Uiks..
3. Islam suruh wanita berehat di rumah jaga anak dan masak? Ini x adil. Saya penat bekerja.. Mereka duduk di rumah layan realiti TV.

Saya tidak menafikan hak SIS untuk bersuara.. Mungkin pemikiran wanita sedikit berbeza. Kurang perasan tokoh agama seperti Datuk Dr. Mashitah atau Datuk Ustzh Norbaayah menghurai isu SIS ini..

Bacaan terakhir Saya (Penulis adalah teman sebilik saat di Universiti)

Bacaan lain

2 comments:

  1. salam aza,

    bro, aku tak dpt baca la bro link bawah tu. kena login ape sume. ada cara lain tak utk aku view bahan bacaan itu..

    ReplyDelete
  2. tentu sekali aku ingat. yg agak genius dalam maths itu. haha rumet2 king of blok e sape tak kenal..

    ReplyDelete