Monday, December 20, 2010

3 Cara Memujuk?


Sebenarnya saya ingin menulis tentang '3 ways to persuade'. Saya kurang pasti apa maknaya 'persuade' dalam bahasa. Menurut isteri saya, kata melayu yang paling dekat dengan 'persuade' ialah pujuk.

Aristotle, ahli falsafah Yunani, menerangkan cara untuk kita 'persuade' orang supaya mempercayai kita. Sama ada kita penjual barang, penceramah, guru, ahli politik atau siapa saja, kita perlu mempunyai kesemua elemen di bawah untuk 'menjual ayat' kita dengan berjaya..

LOGOS - Logik
ETHOS - Etika

PATHOS - Emosi


Logik - Sesuatu yang kita cuba utarakan itu haruslah logik, dalam erti kata lain, punya data dan statistik yang membenarkannya. Bukan khayalan semata

Etika - Berkait dengan kredibiliti kita yang cuba memujuk atau memperdaya orang. Reputasi kita di mata masyarakat dan mereka yang mendengar. Sejarah kita sangat penting untuk dinilai pendengar. Kepercayaan pendengar adalah perkara utama.

Emosi - Berkait dengan kemampuan kita mengolah sesuatu perkara menjadi sesuatu yang sangat sensitif, rasa tertarik dan teruja untuk pendengar mendengar. Jika di kisahkan tentang cinta, kita harus hidangkan emosi pendengar dengan bayangan saat-saat indah, pujuk rayu, dan suasana romantik.

Jika anda mahir 3 perkara di atas, menurut Aristotle anda mampu 'persuade' orang.

No comments:

Post a Comment