Tuesday, December 21, 2010

Brand?

Sekarang saya kuliah subjek Entrepreneurship Development. Pensyarah saya Prof. Ian Fenwick, asli British dan sekarang menetap di Thailand merupakan pakar dalam bidang 'digital marketing'. Dalam satu 'chapter' tentang 'Brand' Prof. menerangkan tentang kepentingan mempunyai brand tersendiri buat produk kita, atau erti kata lain, 'branding' buat diri kita, (jika kita rasa kita adalah produk)..

Soal 'branding' ini sudah lama saya dan teman-teman Saujana fikirkan. Apakah produk lain yang mampu kita pasarkan dengan menggunakan nama Saujana. Saya sendiri kurang selesa jika Saujana itu digunakan sebagai 'brand' untuk produk lain selain 'album nasyid' dan 'motivasi ala edutainment'. Menurut saya Saujana sudah sinonim dengan nasyid, apakah sesuai Saujana dipaparkan sebagai jenama 'perfume', kosmetik, pakaian ibadah atau barangan sukan. Ada teman yang mencadangkan kita gunakan Saujana untuk medapat tender kerajaan..

"Orang percaya korang buat perkara baik dalam Malaysia ni, jadi mereka percaya korang mampu buat kerja dengan baik, tender kerajaan ni, kalau tak korup, ianya 'base on trust'"
kata teman saya..

Prof menyebut, 'brand' itu harus sesuai dengan servis dan produk yang kita tawarkan.. Bayangkan Coca-Cola memasarkan makanan segera atau alat tulis.. Barangkali produk itu boleh jual, namun pasti ramai yang rasa janggal.. Yang mungkin mengakibatkan kerugian yang lebih besar.

Terbaru teman-teman saya melancarkan website Facefood.com.my.. Satu idea yg baik dari sudut idea dan 'business model', namun sedikit kontroversi dari segi nama 'brand'nya..

Lawat www.facefood.com.my

1 comment:

  1. salam. berkenaan dengan facefood tu, ana dah tengok.. ok jugalah sebab memberi nama-nama kedai yang halal memandangkan harini susah nak mencari yang halal. namun macam yang akh katakan di atas bunyinya janggal... tapi tak apa, selagimana ianya memberi manfaat kepada muslim, tetap saja dengan usaha itu. BARAKALLAHUFIIKUM... wassalam

    ReplyDelete