Tuesday, December 9, 2008

Masalah dan Penyelesaian - sambungan



Setelah kita pecahkan masalah-masalah itu ke dalam sistem atau kumpulan tertentu maka kita dapat membuat kesimpulan bahawa setiap sistem itu berhubung.. Satu penyelesaian yang sempurna akan membuat satu sistem lain yang berhubung juga selesai..

Berbalik pada masalah belajar tempoh hari, saya cuba merangkumkan permasalahan itu kepada 2 kumpulan penyelesaian atau sistem utama iaitu yang mungkin kalau difahami dan diselesaikan dengan betul akan menyelesaikan seluruh masalah yg berkait.

Fahami 'Figure' yang saya lukis..

Penyelesaian 1:

Sistem Hobi atau masalah yg berkaitan dengan minat sangat besar. Ia juga boleh menyelesaikan permasalahah hubungan dengan guru atau pensyarah.. Saya meletakkan permasalahan dengan guru ini sebagai punca dari kurang minat pada kuliah dan kelas. Dari logik akal manusia tiada guru yang benci atau tidak suka pada muridnya, kecuali muridnya terkenal kerana nakal, bising, tidak mahu belajar, malas melakukan kerja sekolah dan sebagainya.. Yang rata2 masalah itu berpunca dari kurangnya minat belajar terhadap subjek tertentu..

Penyelesaian 2:

Kita harus sedar bahawa semua pelajar, kalau sudah ditulis status nya sepenuh masa, maka 'priority' utamanya ialah , belajar, belajar, belajar.. Dari pengalaman saya sendiri, dapat saya rumuskan bahawa, kerja-kerja part time ketika kuliah atau masih sekolah amatlah tidak baik.. Namun bisa jadi sebaliknya, jika seseorang itu 'super' atau 'multi-talented' dalam pegurusan masanya. Menurut saya, kerja part time adalah tugas mulia, terutamanya bagi mereka yang ikhlas nak bantu keluarga atau tidak mahu bebankan keluarga yang susah..

Pada hemat saya, bagi pelajar universiti contohnya, masalah kewangan bukanla satu masalah yang besar, kerana wujud pelbagai bentuk pinjaman, saluran bantuan dan juga skim2 yang boleh menyelesaikana masalah kewangan mereka (kononnya x der duit nak beli buku la ni..) Apa yang utama ialah cara menguruskan duit.. Kalau duit ada tapi asyik duk belanja GF atau BF ja, atau dapat duit aja, terus keluar HP baru, Laptop baru (dengan alasan untuk pakai belajar, walhal banyak save movie aja and mudah nak YM, chat2)pun x guna juga..

Pengurusan sangat penting. Sistem boleh membantu kita dari sudut disiplin. Ia ibarat kalendar yang save pelbagai 'event' yang berkait rapat dengan kita. Satu masalah dalam satu 'parent system' x akan selesai jika masalah sub system dibawahnya masih kelam kabut dan tidak terurus.. Wallahualam

Sesiapa ada menonton bola piala AFF? Malaysia kalah pada Vietnam 2-3. Gol ketiga Vietnam sangat cantik.. Ada seorang kawan sempat komen, "kecik2 x nak ......, dah besar malukan Malaysia" Mungkinkah sistem FAM masih tidak sempurna?

No comments:

Post a Comment