Tuesday, June 8, 2010

Privasi

Saya mendengar stesen BERNAMA Radio 24 semalam. Dalam segmen Kerusi Panas, tetamu yang diundang adalah seorang wakil dari Kumpulan Tindakan Bersama untuk Persamaan Jantina (JAG). Seperti biasa (kalau yang diundang itu ahli JAG), topik kali ini membincangkan isu pro-feminin dalam soal hak dan privasi kaum wanita..

Barangkali wakil JAG ini menyebelahi seorang artis 'ala 'AVATAR' (yang kesal gambarnya disiarkan dalam akhbar beberapa bulan lalu tanpa kebenarannya. Artis itu menerima cemuhan peminat dan media gara-gara aksi yang agak menjolok mata.)

Ada beberapa pemanggil yang membuat panggilan langsung ke radio seakan tidak menyebelahi artis tersebut dan mereka menyimpulkan soal kenapa artis itu 'bersetuju' bergambar sedemikian 'at first place'. Isu ini terus dikaitkan dengan isu 'privasi' di Facebook dan laman-laman 'social networking' yang lain. Soal bahaya mendedahkan infomasi sendiri seperti foto, alamat, dan apa jua perkara peribadi telah dihuraikan oleh banyak pihak.. Antara yang menarik untuk saya kongsikan bersama ialah pendapat dan ulasan UZAR tentang Dosa-dosa dan Facebook di sini

Saya sedikit runsing dengan idea yang di bawa wakil JAG ini. Antaranya beliau menyebut "Tidak salah mengambil gambar begitu dan di siarkan di media A. Masalahnya media B menyiarkan tanpa kebenaran di media mereka.. Saya rasa ini soal 'property' atau hakcipta, bukannya isu privasi.

Yang paling utama ialah menjaga hak kita dari dicuri secara nyata seperti kecurian telefon, laptop*, 'hard disk' peribadi, bagasi** dan pelbagai lagi barangan yang terlalu privasi.

* Sedikit lucu, dahulu ketika saya dan teman menginap hotel di negeri ***** kami tertinggal laptop saat keluar makan, namun yang hilang hanyalah 'perfume' dan telefon bimbit.

*Untuk keselamatan laptop di jalanan.
http://www.microsoft.com/atwork/security/laptopsecurity.aspx

**Hati-hati dengan taktik ini:
http://en.wikipedia.org/wiki/Booster_bag_scam

No comments:

Post a Comment